بررسی وکاربرد نرم افزارهای خوشنویسی با تاکید بر خط نستعلیق وثلث در گرافیک امروز ایران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
- نویسنده هدا کاسپور
- استاد راهنما عبدالرضا چاریی پرویز اقبالی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
هنر خوشنویسی به عنوان یکی از اصیل ترین هنرهای بشری، شکل تکامل یافته ی ذهنیت انتزاعی بشر نسبت به پدیده های پیرامون خود می باشد. آشنایی با جایگاه خوشنویسی در عصر تکنولوژی، افق گسترده ای را که خوشنویسی در زمان حاضر دارد، معرفی می کند. ازمهم ترین پژوهش های مورد نیاز حوزه های پژوهشی و دانشگاهی در زمینه ی خوشنویسی، درک اهمیت این هنر در عرصه تکنولوژی است. در این میان نرم افزارهای خوشنویسی به دلیل اهمیتی که درزمینه طراحی گرافیک دارند، قابل تأمل اند. مجموعه نرم افزارهای پرکاربرد خوشنویسی که تعداد آن ها به طور مفید به سه عدد می رسد، تاکنون مورد ارزیابی قرار نگرفته اند. در این پژوهش ضمن بررسی نرم افزارهای خوشنویسی، سه اصل مهم در جهت شناخت آنها در نظر گرفته شده است. 1- ساختار حروف نستعلیق وثلث در نرم افزار 2- شیوه ی خطوط خوشنویسانی که خط آنها در نرم افزارالگو قرار داده شده است 3- کاربرد نرم افزارهای خوشنویسی در طراحی گرافیک امروز ایران. برای دستیابی به این سه اصل، بعد از جمع آوری نرم افزارهای خوشنویسی موجود در ایران، مفردات و ترکیبات حروف در جداولی جداگانه مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته و طریقه صحیح نگارش در نرم افزار تشریح شده است و پس از اشاره به تفاوت های میان نرم افزار و خوشنویسی سنتی، شیوه ی خوشنویسانی که خط آنها در نرم افزار استفاده شده ، مشخص شده است ودرآخر به ذکر نمونه آثاری که با استفاده از نرم افزار، خلق شده اند، پرداخته شده است. در پایان می توان گفت نرم افزارهای خوشنویسی به دلیل قابلیت های فراوانی که در خلق آثار خوشنویسی و طراحی گرافیک دارند، می توانند مورد استفاده طراحان گرافیک و حتی در سطح وسیع تر ، مورد استفاده علاقه مندان به خوشنویسی در سراسر جهان قرار گیرند. واژگان کلیدی: نرم افزار ، خوشنویسی، خط نستعلیق، خط ثلث،گرافیک.
منابع مشابه
بررسی عوامل مؤثر در تغییر سبک خط نستعلیق در خوشنویسی عصر قاجار
در اوایل دوره قاجار، با بازگشت هنرمندان به سن تهای گذشته خوشنویسی، ب هویژه شیوه و سبک میرعماد، خط نستعلیق احیا شد وکیفیت خط نسبت به دوره صفوی ارتقا یافت. فتحعلی شاه قاجار که خود و فرزندانش خوشنویس بودند، خط نستعلیق را ب هعنوان خطملی ایران اعلام نمود. حمایت و علاق همندی وی به خوشنویسی در احیای آن تأثیر بسزایی داشت، پس از وی محمدشاه و ناصرالدی نشاهنیز به سنت حمایت از خوشنویسی ادامه دادند. م یتوان...
متن کاملمقایسۀ تطبیقی شیوۀ خط خوشنویسان تأثیرگذار در تولید نرم افزارهای خوشنویسی با شیوه های رایج در خط نستعلیق (شیوۀ کلهر و میرعماد) و خط ثلث (شیوۀ ترکی و عربی)
درک جایگاه هنر خوشنویسی در عرصۀ تکنولوژی از اهمیت زیادی برخوردار است. نرم افزارهای خوشنویسی یکی از بسترهای نوین در عرصۀ خوشنویسی محسوب می شوند و به دلیل قابلیتشان در نگارش خطوط نستعلیق و ثلث درک اهمیت این هنر ازنظر شناخت شیوۀ خط خوشنویسان تأثیرگذار در تولید نرم افزارهای خوشنویسی ضروری است. در این تحقیق به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی سعی شده است طریقۀ نگارش این خوشنویسان در جریان طراحی حروف نرم افزار ب...
متن کاملنشانه شناسی هنر خوشنویسی در خط فارسی(نستعلیق و شکسته)
هدف از این پژوهش، بررسی ارزش گذاری تکنیکی و فنی آثار خوشنویسی نیست، اگرچه به عنوان یک روش برای ارزشگذاری تکنیکی بهتر می توان از آن بهره برد، بلکه این آثار در حکم متن بررسی می شوند و چگونگی عملکرد دلالتگر در آنها مورد بررسی قرار می گیرد. از جمله ویژگی های خاص این هنرمی توان به چند نظامی بودن آن در نظام نشانه شناختی اشاره کرد . بنابراین هر اثری از خوشنویسی به مثابه یک متن در نظر گرفته می شود که د...
15 صفحه اولمقایسه تعادل بصری در گرافیک خط نستعلیق؛ شیوه صفوی و معاصر با تکیه بر آثار میرعماد و غلامحسین امیرخانی
Nasta'liq is a clear indication of the nature and aesthetic taste of Iranians and undoubtedly the most beautiful and finest line between Islamic lines as far as the "bride of the Islamic lines" called. In writing hieroglyphics, the attention is mostly paid to the arrangement of word to reinforce and develop a sense of beauty and tranquility in the viewers. In this regard, balance is one of the ...
متن کاملهندسه ی نهفته خوشنویسی و حضور آن در نشانه نوشته های ایرانی (با تاکید بر خط نستعلیق)
در این تحقیق، هندسه ی نهفته در خوشنویسی را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دادیم. که آیا این خطی که ما به عنوان عروس خطوط اسلامی (نستعلیق) آن را می شناسیم دارای طراحی منظم و خاصی می باشد یا خیر؟ این خط با پشتوانه ی چندین صد ساله که جزیی از فرهنگ و هنر ایرانی محسوب می شود می تواند با ساختار سنتی وکلاسیکی که دارد درگرافیک نوین امروزی جایی برای خود داشته باشد؟ فرهنگ ایرانی دارای انواع مختلفی رسم ا...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023